Eerste dagen in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Guus Dercks - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Guus Dercks - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Budapest

Blijf op de hoogte en volg Guus

30 Augustus 2012 | Hongarije, Boedapest

Hallo iedereen,

Zoals jullie weten ga ik voor 6 maanden studeren in het buitenland. Ik ga lessen volgen aan de BME University of Technology and Economy of Budapest. Tijdens mij verblijf zal ik een waarbenjij.nu bijhouden zodat iedereen een beetje kan bijhouden wat ik hier aan het doen ben!

Vrijdag 17 Augustus:
Eindelijk is het dan zover! Ik ben aangekomen in Budapest Het heeft aardig wat papier en regel werk gekost, dus allereerst bedankt aan iedereen die heeft meegeholpen me hier te krijgen, voornamelijk mijn ouders die toch wel veel dingen hebben geregeld wanneer ik hier geen tijd voor had!

Eenmaal aangekomen op het vliegveld is de eerste gedachte,,, warm!!! Het was ongeveer 40 graden.
Gelukkig werd ik met de taxi opgehaald, lekker genieten van de airco onderweg naar het appartement. Budapest is een grote stad met ongeveer 2 miljoen inwoners, de stad is erg uitgestrekt Hoewel het vliegveld op het randje van de stad ligt, is het toch nog een goede 20 km naar mijn appartement(welke in het centrum is). Eenmaal aangekomen in het appartement werd ik daar opgewacht door iemand van het makelaars bureau, nog even het laatste papierwerk doorgenomen en daarna kon ik beginnen met het genieten van de stad! Dit heb ik echter niet lang in mijn eentje gedaan, dezelfde avond zijn een aantal vrienden overgekomen om lekker 10 dagen vakantie te vieren(ik hoefde gelukkig ook nog niet naar de Universiteit).

Overdag hebben we veel van de stad gezien door gebruik te maken van het uitgebreide openbaar vervoer netwerk hier. Er rijden overal trams, bussen, metro’s en zelfs elektrische bussen. Als student zijnde kan je onbeperkt gebruik maken van al deze diensten voor maar 10 euro per maand! Een koopje dus. Natuurlijk zijn we er op de vakantie ook in de avond veel op pad gegaan, het openbaar vervoer rijdt dan een stuk minder. Dan maar met de Taxi, waarbij al heel snel duidelijk werd dat je bij sommige bedrijven toch wel heel erg wordt afgezet, we hebben soms wel tot 10 x meer betaald voor hetzelfde stuk. Na flink wat discussiëren, kan je dan uiteindelijk toch een iets betere prijs krijgen.
Inmiddels heb ik een kaartje van 1 van de bedrijven gekregen, als ik deze laat zien krijg je het “niet toeristen tarief”. Je ziet ze dan gewoon het tarief van de meter veranderen!

Behalve het stappen (bijna iedere avond) hebben we overdag ook nog een aantal toeristische dingen gedaan. Zo zijn we naar het terror museum gegaan, in dit museum wordt voornamelijk aandacht besteed aan de gruwelen die zich hebben voor gedaan tijdens de 2de wereld oorlog.
Er worden soms beelden getoond die zeker niet voor kleine kinderen geschikt zijn! Dit geeft toch wel een andere kijk op de 2de wereld oorlog dan andere museums. Verder zijn we op de grootste berg/heuvel geweest die te vinden is in Budapest. Je kan vanaf daar heel de stad zien, dat is een erg mooi uitzicht! Ze hebben hier ook vele spa’s en zwembaden, ook hier zijn we regelmatig geweest. Dit had voornamelijk te maken met het aanhoudende warm weer. De temperatuur ligt vrijwel continu tussen de 35 en 40 graden. De eerste maandag was een feestdag in Hongarije(de oprichting van het land werd gevierd) Hierbij werd erg veel vuurwerk gebruikt(een show van ongeveer 30 minuten) dit was erg mooi!

In de eerste week komen toch wel een aantal praktische problemen naar voren, zo is de taal barrière soms erg lastig. Sommige mensen spreken de Engelse taal vloeiend, het overgrote gedeelte spreekt gebrekkig Engels, en andere gewoon helemaal niet. Dit is niet echt een probleem als je 2 brooden bij de bakkerij wil bestellen(dan wijs je het gewoon aan met handen en voeten werk) Maar voor wat serieuzere zaken kan het wel vervelend zijn. Voor het openen van een Hongaarse bankrekening ben ik 3 filialen afgegaan, in de eerste 2 werd geen Engels gesproken!
Ook in de supermarkt is het voornamelijk afgaan op plaatjes of uiterlijk van eten. Maar beetje bij beetje begin ik een paar woordjes te leren. Wanneer er bijvoorbeeld in een restaurant op de wc’s enkel férfi of hölgyek staat geschreven, kies je maar 1 keer de verkeerde. Daarna onthoud je het wel, hehe. En uiteraard komen de woordjes als egészségére(proost) en köszönöm(Bedankt) vanzelf. (geen touw aan vast te knopen he??)


Maandag 27 Augustus:
De eerste dag op de Universiteit is aangebroken, echter bevat de gehele eerste week nog geen lessen. Eerst even alles rustig laten bezinken en elkaar eens leren kennen. Een aantal mensen heb ik eerder ontmoet tijdens mij vakantie, we hadden dit afgesproken via een facebook pagina waarop alle uitwisseling studenten zijn aangemeld (het zijn er in totaal wel 300!) Na een korte introductie over de Universiteit zijn we in kleinere groepjes verdeeld en hebben we een rondleiding gekregen op de campus. Deze is ERG groot! Met ongeveer 25-30 grote gebouwen en 25.000 studenten. Als afsluiter zijn we een drankje gaan doen in een kroegje in de buurt. De avond erna was een bijkom avond, aangezien mijn vrienden ook deze ochtend pas zijn weggegaan.

De 2 daarop volgende dagen zijn 2 avonden geweest waarbij je alle mede studenten goed leert kennen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van (drink) spelletjes en een kroegentocht. Dit was erg gezellig en je leert heel snel nieuwe mensen kennen.
Vandaag(do 30 Aug) hebben we een cursus gekregen in een online systeem wat de universiteit gebruikt voor roosters en examens. Jaja, er wordt ook nog wel wat gedaan behalve drinken.
Morgen gaan we in groepjes de stad leren kennen door middel van een toer, weer even de toerist uithangen. Aankomend weekend gaan we met een hele grote groep (150 man) naar het Ballaton meer om daar de laatste 2 vrije dagen te vieren. Vanaf maandag gaan de lessen beginnen en het ziet er naar uit dat het wel drukke dagen gaan worden met veel school/studie uren! Ik zal hier vast nog wel wat over laten horen!

Dit was het weer voor nu (toch nog een hele lap tekst geworden!)

Groetjes,
Guus

Ps. Ik heb nog wat foto’s bijgevoegd die ik heb gemaakt in mijn eerste week. Je kan er goed op zien hoe groot/mooi de stad is.

  • 31 Augustus 2012 - 07:58

    Pa:

    Goedemorgen Guus
    Zo te zien, had je de meeste zaken al goed van te voren geregeld. Knap hoor! Dat is alvast een goed begin. Het lijkt me een drukke en grote stad, daar in Budapest. Wel heel mooie foto's. Maar ik had verwacht dat de meeste mensen wel Engels zouden spreken. Over een paar maanden spreek jij dus vloeiend Hongaars. Een bijzondere taal met weinig verbindingen naar Nederlands of Engels. Ook wij zullen eind oktober vast wel eens de verkeerde kant op lopen, wanneer we je komen bezoeken.
    Succes met het verdere inburgeren, dat gaat jou vast lukken!
    Groeten, Pa.

  • 31 Augustus 2012 - 11:26

    Vianda:

    Hoi Guus

    Een mooi verhaal. Heel leuk om te lezen.
    Geniet van het weekend van het balaton meer.
    En succes voor maandag ochtend, dan zal het plezier wel afgelopen zijn en moet er gestudeerd gaan worden.

    Groetjes en tot op skype
    Ma

  • 31 Augustus 2012 - 11:48

    Jeffry En Leana:

    Hey Guus,

    Klinkt allemaal erg leuk daar, veel succes met de lessen en we lezen vast wel snel weer een verhaal van je!

    Groetjes,

    Jeffry en Leana

  • 31 Augustus 2012 - 12:26

    Marga Sebregts:

    Hoi Guus,

    leuk om je verhalen te volgen, ben benieuwd hoe het je vergaat en wens je een mooie tijd toe in B.

    groetjes Marga

  • 31 Augustus 2012 - 13:11

    Elly:

    ha Guus, dat is de eerste dagen even afkicken van alle alcohol, hahahaha

    liefs en groetjes van Sjef en mij

  • 31 Augustus 2012 - 14:18

    Oma Tiny/opa Jef:

    Hoi Guus
    Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin.Het zijn tot nu toe heel gezellige dagen geweest En nu begint binnenkort het serieuze werk.Je hebt ook talent om er een mooi verhaali van te maken we kijken uit naar de volgende aflevering.
    inderdaad ziet de stad er best mooi uit we hopen het over een tijdje met eigen ogen te zien.
    groetjes oma/opa

  • 01 September 2012 - 10:54

    Ineke:

    Hoi Guus,
    Feesten is al begonnen (echt studentenleven), nu de studie nog. Snel een spoedcursus Hongaars en dan komt het helemaal goed. Geniet nog van je vrije tijd en dan wel studeren hè. Ik heb laatst via het programma van Frans Bauwer wat indrukken van Bulgarije gezien, lijkt me een hele mooie stad met veel cultuur. Veel plezier het weekend en dan succes maandag.
    Groetjes Ineke

  • 01 September 2012 - 14:25

    Hans:

    Hoi guus,

    Ik dacht dat je naar Budapest ging om te studeren en dat je geen tijd heb voor drinkspelletjes. Met het Hongaars zou het wel lukken, je zal al wel weten hoe je drank in het Hongaars moet bestellen. Guus geniet van je studenten tijd en kijk af en toe ook eens in je studie boeken.

    Groetjes Hans

  • 02 September 2012 - 00:04

    Sander:

    Bro!

    Zo te zien heb je het wel naar je zin! Niet teveel drinken tijdens de les hè! Ik wil ook wel zon niet-toeristen kaartje voor de taxi als wij langskomen! Studeerse/zuipse!

    Groeten sander

  • 03 September 2012 - 13:26

    Bets Withagen:

    geste Guus
    zo te horen is je leven wat aan de losbandige kant maar het komt wel
    goed met jou je bent van nature een brave jongen
    groetjes oma Bets

  • 04 September 2012 - 07:58

    Annelies En Piërre:

    Nou Guus het gaat je goed, het drinken hoef je volgens mij niet meer te leren, maar op school zul je toch je best moeten doen.
    Veel plezier, Annelies

  • 04 September 2012 - 16:28

    Linda, Daan En ....:

    He Guus,

    De foto's zijn wel heel erg keurig en toeristisch in tegenstelling tot je drankverhalen! Maar goed, dat heb je nu wel van genoeg 'verstandige' mensen gehoord! :-p!

    Volgens mij heb je het daar goed voor elkaar. Nu echt aan de slag met je studie. Dus lekker studiebollen en af toe lekker genieten!

    Heel veel plezier en succes!

    Groetjes,
    Daan, Linda en ons kulleke.....

  • 05 September 2012 - 15:06

    Tante Wilma:

    hee die Guus, leuk als je zo ondernemend bent dan beleef je nog eens wat.
    zeker als je zoveel vrienden al hebt.dus je bent niet eenzaam alleen op je kamer(tje) ?
    gelukkig maar want tante maakt zich nogal snel zorgen over jou weet je.
    op tijd naar bed en gezond eten he jonge!!!!!.

    Mooie stad zeg moeten wij ook eens naar toe als we met pensioen zijn.
    heel veel plezier en genieten maar

    tante Wilma

  • 06 September 2012 - 17:07

    Withagen:

    Hoi Guus leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven van je verblijf in Budapest. Wij wensen je een gezellige tijd toe, geniet er maar van.

    Elly Wout Patricia

  • 06 September 2012 - 17:07

    Withagen:

    Hoi Guus leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven van je verblijf in Budapest. Wij wensen je een gezellige tijd toe, geniet er maar van.

    Elly Wout Patricia

  • 10 September 2012 - 19:41

    One Mart:

    He Guus,

    FIjn om te lezen dat alles goed met je gaat en dat je zo hard Moët studeren.
    Het komt wel goed met jou.
    Je appartement bevalt dat ook goed, of is het ook heel druk Daar.

    Succes met je moeilijke studie en tot lezens

    Groetjes one Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guus

Actief sinds 25 Aug. 2012
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 2693

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2012 - 02 Februari 2013

Studeren in Budapest

Landen bezocht: